W skład Zarządu Miasta Krakowa, zgodnie ze Statutem Miasta, wchodzą wybierani przez Radę w głosowaniu tajnym: Prezydent, który jest Przewodniczącym Zarządu oraz 5 Wiceprezydentów członków Zarządu. W dniu 4 listopada 1998 r., na sesji Rady Miasta Krakowa, nowy Zarząd Miasta został zaprzysiężony. Po odczytaniu roty ślubowania: "Ślubuję uroczyście, że na zajmowanym stanowisku będę służyć Państwu i społeczności Miasta Krakowa, przestrzegać porządku prawnego i wykonywać sumiennie powierzone mi zadania." Prezydent i Wiceprezydenci złożyli pod nią podpisy. Zarząd Miasta działa kolegialnie; pracuje w trybie ciągłym realizując uchwały Rady, zajmuje się bieżącym zarządzaniem miastem, aktywnie uczestniczy w programowaniu działalności samorządu. Do zadań Zarządu należy m.in. prowadzenie negocjacji z partnerami zewnętrznymi, bieżący nadzór nad realizacją wyznaczonych celów, przygotowywanie projektów uchwał Rady (w tym projektu budżetu miasta), określanie szczegółowych zadań i sposobu realizowania uchwał Rady oraz sprawdzanie osiągniętych rezultatów. Zarząd Miasta podejmuje decyzje w postaci uchwał i postanowień, a w jego posiedzeniach (z głosem doradczym bez prawa głosowania) uczestniczą powoływani przez Radę: Sekretarz oraz Skarbnik Miasta. Zarząd Miasta pełni również funkcję Zgromadzenia Wspólników lub Zgromadzenia Akcjonariuszy spółek, w których gmina Kraków posiada 100% udziałów. Sprawne realizowanie zadań Zarządu zapewnia Urząd Miasta. Pomiędzy członkami Zarządu istnieje ustalony podział pracy w ramach sprawowania ogólnego nadzoru nad różnymi dziedzinami życia miasta. |