Na początku 1998 roku Inwestor - Urząd Miasta Krakowa ogłosił przetarg na wykonanie całości zadania łącznie z przygotowaniem wymaganych projektów, zgodnych z przyjętą wizją architektoniczną mostu. Spośród 3 wykonawców wybrano: konsorcjum Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Skanska S.A. oraz Hydrotrest Skanska S.A. Generalnym Wykonawcą zostało KPRM Skanska S.A. Umowę podpisano w dniu 6 kwietnia 2000 r., w której termin oddania całości inwestycji przyjęto na dzień 31.12.2001 r., a wartość kontraktu 74 mln zł. Płatne po oddaniu inwestycji.
Realizacja Mostu Zwierzynieckiego wraz z dojazdami w zakresie i na warunkach zaleconych przez Miasto Kraków jest pierwszą w Polsce inwestycją obejmującą wykonanie projektów budowlanego i wykonawczego wraz z uzyskaniem w imieniu Inwestora pozwolenia na budowę. Czas, w którym realizowano to zadanie, niespełna 20 miesięcy od podpisania umowy do zakończenia inwestycji w całym jej zakresie jest tempem na poziomie światowym. Prace budowlano - montażowe wykonano w niespełna 12 miesięcy. Realizacja inwestycji wiąże się z ustanowieniem rekordów do których zaliczyć można:
- osiągnięcie rekordowej w Polsce dla przęsła betonowego sprężonego rozpiętości 132,00 m,
- osiągnięcie tempa realizacji dwóch segmentów nawisowych w cyklu tygodniowym,
- wykonanie w technologii nawisu segmentów dwukomorowych ustroju nośnego o łącznej szerokości 20,40m.
Kontrakt obejmował:
- Wykonanie projektu budowlanego,
- Uzyskanie pozwolenia na budowę,
- Wykonanie kablobetonowego mostu (rozpiętości 132 m) przez rzekę Wisłę, estakad dojazdowych z rozwiązaniem skrzyżowań z dotychczasowym układem drogowym.
Dla realizacji powyższego należało:
- Rozebrać kolidujące obiekty budowlane,
- Przebudować istniejące gęste instalacje naziemne i podziemne uzbrojenia terenu tj. elektroenergetyczne, teletechniczne, gazowe, wodno kanalizacyjne,
- Zbudować dwa wiadukty dojazdowe: wschodni o długości 18,3 m i zachodni 33 m. Wybudować nowe drogi i dojazdy na mosty o łącznej długości 2190 m, oraz mury oporowe o długości 333,50 m, jak również ścieżki rowerowe i chodniki wzdłuż projektowanej trasy,
- Zamontować ekrany akustyczne przy budynkach mieszkalnych celem zmniejszenia uciążliwości ze strony trasy,
- Zainstalować sygnalizacje świetlną oraz oświetlenie trasy,
- Zazielenić i uporządkować przyległy teren.
W dniu 22.11.2000 r. na wniosek Zarządu Dróg i Komunikacji w Krakowie (Inwestor Zastępczy) Urząd Miasta w Krakowie - Wydział Architektury, Geodezji i Budownictwa wydał pozwolenie na budowę Mostu Zwierzynieckiego wraz z dojazdami. Po przekazaniu placu budowy przedstawiciel Miasta Krakowa Prezydent Andrzej Gołaś, oraz przedstawiciele Wykonawcy w osobie Prezesa KPRM Skanska S.A. Juliana Kołosowskiego i Prezesa Hydrotrest Skanska S.A. Juliusz Sikory dokonali uroczystego wbicia palika osiowego wyznaczającego w terenie oś przyszłego mostu.
|