Inwestor: Miasto Kraków
Realizator: Zarząd Dróg i Komunikacji
Architektura: Studio Archi 5
Projekt: Transprojekt Kraków
Generalny wykonawca: Mostostal Kraków



Kliknij, aby powiekszyć Sytuacja przepraw przez Wisłę w Krakowie zmieniła się radykalnie w ostatnim czasie. Dotychczas Kraków miał tylko 6 mostów drogowych na Wiśle. W roku 2001 przybyły dwa nowe mosty: Zwierzyniecki na zachodzie miasta i Kotlarski w centrum. Oba przekraczają Wisłę bez filarów w nurcie rzeki: pierwszy - betonowy, sprężony, o rozpiętości przęsła 132 m, drugi - stalowy, łukowy, o rozpiętości przęsła 166 m, co stawia je na pierwszym miejscu w Polsce pod względem rozpiętości mostów jednoprzęsłowych, każdy w swojej klasie.

Kliknij, aby powiekszyć Most Kotlarski przez Wisłę w Krakowie jest fragmentem Trasy Kotlarskiej, która docelowo połączy centrum miasta z dzielnicami południowymi. Łączna długość prowadzonej przez Most Kotlarski trasy, w pierwszym etapie budowy, wynosi 641 m. W drugim etapie natomiast, powstanie trasa łącząca Rondo Kotlarskie z ul. Nowohucką o długości 1850 m, zostanie przebudowane wspomniane rondo oraz powstaną dwupoziomowe węzły: Zabłocie i Podgórskiego.

Most jest częścią projektowanej Trasy Kotlarskiej, której długość w pierwszym realizowanym etapie wynosi 641m.

Etap I obejmował realizację trzech obiektów mostowych o łącznej długości 257,74m:
  • wiadukt jednoprzęsłowy nad ul. Podgórską,
  • wiadukt dwuprzęsłowy nad ul. Zabłocie,
  • stalowy most przez Wisłę, jednoprzęsłowy o rozpiętości L=166m - najdłuższe przęsło w Polsce.
Szerokość mostu: 36,84 metrów
Masa zuzytej stali: 5000 ton
Elementy ulicy w przekroju poprzecznym:
  • torowisko tramwajowe 2 x 3,4m,
  • jezdnia po dwa pasy ruchu 2 x 7m,
  • ścieżki rowerowe 2 x 1,8m,
  • chodniki 2 x 2,25m.
Nośność mostu: obciążenia klasy A i obciążenia taborem tramwajowym według PN obciążeń obiektów mostowych (umożliwia przejazd pojazdów o masie 80 ton.
Czas realizacji przez Mostostal Kraków S.A.:
  • 6 kwietnia 2000 r. - podpisanie umowy i rozpoczęcie prac projektowych,
  • 21 października 2000 r. - uroczyste wytyczenia osi i rozpoczęcie prac na budowie,
  • 30 listopada 2001 r. - zakończenie budowy i próba nośności.

Wstecz Do góry!